Ketjujen asentaminen traktorin renkaalle

Monesti kuvitellaan traktorin lumiketjujen asentaminen vaikeaksi asiaksi.

Kuitenkaan näin ei ole jos se tehdään oikealla tavalla.

Seuraavassa kuvasarjassa on ohje kuinka traktorin ketjut asennetaan renkaalle nopeasti ja ilman apuvoimia.

Toki kaveri vielä nopeuttaa ketjujen asentamista. Näillä ohjeilla ketjut saadaan asennettua renkaalle noin 10 -20 minuutissa per puoli.

 

1. Levitä ketjut pihamaalle suoraksi piikit ylöspäin ja asenna toiseen päähän noin metrin mittainen naru tai liina.

Suoristus

2. Aja kone ketjun eteen ja nosta liina renkaan päälle niin, että liina jää yhden rivan taakse ja pysyy siellä.

Nosto

3. Aja konetta eteenpäin ja pysähdy oikaisemaan ketju renkaan päällä ennenkuin ketju on ylittänyt renkaan ylimmän kohdan, Ketjua puistelemalla solmut oikenevat.

suoriste

 

4. Aja traktoria taas eteenpäin tarkkaillen ketjun suoristumista renkaalle.

Sivulenkit

5. Kun ketjun narun puoleinen pääty menee renkaan ali on aika liittää sivuketjut yhteen kiristimillä. Myös vetonarun voi poistaa tässä vaiheessa.

Mittaa ketjujen vapaat sivulenkit ja laita molemmille puolille sama määrä lenkkejä. Sopiva tiukkuus yleensä on kun nyrkki mahtuu sivuketjun ja renkaan väliin puristumatta.

Sivulenkit

 

6. Aja traktoria eteenpäin niin, että liitoskohta nousee ylemmäs.

Liikuta konetta eteen

 

 

7. Liitä pääketjut, muista myös laskea että lenkkimäärä on sama molemmilla puolilla. Alkuun liitoskohtaan voi jäädä suuri välilenkitön aukko, mutta pienen ajomatkan jälkeen voi ketjuja kiristää lisää mikäli tarvetta ilmenee. Liian tiukalle ketjuja ei saa vetää, hieman löysä ketju oikenee renkaalla vaikka välillä se mutkuileekin. Tiukka ketju mutkuillessaan saattaa pudota renkaalta pois. Liian tiukka ketju ei myöskään pidä ja kuluu tarpeettomasti.

Ajo ja kiristys

 

Sitten lukitaan sivukiristimet sokilla ja ylimääräiset ketjulenkit sakkeleilla kiinni ketjun sivuille jotteivät ne pääse hakkaamaan traktorin osiin tai sivullisiin. Jos lenkkejä on reilusti yli voi ne lyhentää nyt koska tiedetään millä lenkkimäärällä ketjut voidaan saada päälle.

Enää toinen ja sitten koeajolle. Pienen lenkin jälkeen voi ketjuja katsoa jos kiristämisen tarvetta ilmenee. Muista kiristäessä että ketjun kummankin puoleisia lenkkejä pitäisi olla aina sama määrä.