Nuffield -Traktorit
Nuffieldin pieni Historiikki
Syntysanat Nuffield -traktorille luotiin aikana, jolloin Englannissa tavallinen maatilan isäntä sai valita traktorinsa harmaan Fergusonin, Fordson "Mörkö-Majorin" tai McCormick Deeringin väliltä. Nuffield -traktorin suunnittelu pohjautui ajatukselle, että luodaan modernein ja vankin traktori markkinoille, sellainen joka sopii työhön kuin työhön. Tästä nimitys "Universal" -universaalinen, yleismaallinen. Pian 1948 julkistettu Nuffield Universal todellakin oli vankin ja modernein pyörätraktori brittimarkkinoilla. Sen ulkomuoto ja suuri pyöräkoko olivat uutta, olihan Nuffield uuden tyylisuunnan näyttäjä, jota sitten myöhemmin mm. Fordson "New" Major hyvin myötäili.
Muutamat alkupään Nuffield -traktoreiden perusideat, kuten vankka eturunko jossa moottori ei ole kantavana osana, vankat taka-akselit ja työkoneen painoa mainiosti pyörien pidoksi hyödyntävä nostolaitegeometria ynnä huoltoa helpottavat runko ja kytkinratkaisut säilyivät myös Leyland -traktoreihin asti, tosin paranneltuina versioina. Tehtiin siis kerralla hyvä mistä pienin parannuksin pärjättiin pitkälle!
Nuffield traktorit saivat nimensä Morris Motors ltd:n perustajalta, William Morrikselta, joka oli saanut arvonimen Lord Nuffield, Oxfordshireläisen Nuffield -kylän mukaan josta hän oli kotoisin.
Aivan ensimmäisiin Nuffield Universal -traktoreihin valmistajaksi on merkitty Wolseley Motors Ltd, koska valmistustehdas oli Morris Motorsin ostama Wolseley -ajoneuvotehdas.
Kuitenkin pian valmistajaksi ilmoitettiin Morris Motors Ltd - Agricultural division, ja valmistuspaikka Iso-Britannia, Birmingham, Ward End, Tractors and Transmission Branch. Birminghamin tehdas valmisti Nuffield traktoreita vuosina 1948-1964. Lisäksi se tuotti kolmesylinterisiä traktorin moottoreita vuoteen 1969 asti. Myöhemmin tämä samainen tehdasalue valmisti mm. LDV -pakettiautoja vielä vuoteen 2008 asti.
Nuffield sai Perkins P4 -dieselmoottorin nokallensa vuonna 1950 malliin Nuffield DM4. Konsernin oma BMC diesel saapui ihastuttamaan vuonna 1954. Uuden OEA2 -moottorin saanut iso Nuffield sai uuden mallimerkinnän 4DM sekä pikkuveljen 3DL vuonna 1957.
1961-1964 Bathgateen Skotlantiin valmistui uuden Austin ja Morris yhteenliittymän, British Motor Corporationin (BMC ltd) upouusi ja euroopan suurin ajoneuvojen ja traktoreiden tuotantolaitos. Tehtaan suunniteltu kapasiteetti oli 700 traktoria viikossa. Tehtaan koneistuskeskus oli tuolloin euroopan suurin, ja sen pohjassa oli mm. 4 metriä syvät betonivalut. Ensimmäisenä aloitettiin Nuffield 342 -mallin valmistus ja myöhemmin linjalta saapuivat myös 460 Nuffieldit.
Vuoden 1964 loppupuolella tuotantoon astui viimeinen Birminghamilaista suunnitteluperää olleet Nuffield traktorit, mallit 10/42 ja 10/60. Traktoreissa oli parannettu jarrutehoa kuivin levyjarruin sekä vaihteiston porrastusta lisäämällä vaihteistoon puolittaja, joka tuplasi vaihteiden lukumäärän. Lisäksi valmistettiin uutta "pikkunuhvia", Ferguson kokoluokkaista BMC Miniä, jonka tuonti suomeen oli erittäin vähäistä.
Vuonna 1967 astui tuotantolinjalle muotoilullaan tänäkin päivänä puhuttavat 3/45 ja 4/65 Nuffieldit. Uutta traktoreissa oli mm. mannereurooppalainen muotoilu, pieniä parannuksia oli tehty myös kuljettajan mukavuuteen. Mittaristo oli nyt ajanmukainen ja sijaitsi ratin alla sisältäen kaiken tarpeellisen informaation printatulle piirilevylle koostetuin mittarein. Nuffield 4/65 ja 3/45 saivat edeltäviä pidemmän akselivälin, uudet helposti siirrettävät etupainot, isot astinlaudat, leveät lokasuojat, uuden hydrauliikan hallinnan, vahvemman nostolaitteen sekä suomessa 1.7.1969 pakolliseksi muuttuneen turvaohjaamon. Suomessa ohjaamon valmisti Maaseudun Kone Oy - Ylihärmä. BMC mini oli saanut uuden mallimerkinnän 4/25.
Vuonna 1968 BMC Ltd ja Leyland Motors Ltd yhdistyivät. Traktorituotanto siirtyi kokonaisuudessaan British Leyland Motor Corporationin nimen alle. Viitteitä tulevasta saatiin Royal Smithfield Showssa 1969 kun uudet, siniset Leyland traktorit esiteltiin. Nuffield nimi näkyi enää pienenä mallimerkinnän ohessa, mutta vain yhden mallisarjan ajan. Aika oli muuttunut ja unikon oranssi Nuffield traktori siirtyi historiaan.
Nuffieldit suomessa
Suomessa viranomaisten ja oppineiden mielestä Nuffield traktorit edustivat niin suurta traktori kokoluokkaa, ettei niiden tuonnille tahtonut saada lisenssiä, sanottiin, ettei suomessa tarvita noin suurta traktoria. Kesko Oy sai viimein tuontiluvan Nuffieldille ja ensimmäiset kaksi Petrolimoottorista M4 traktoria saapui Suomeen Olympiavuonna 1952. Viranomaisten ja oppineiden puheista huolimatta Nuffieldin kokoisille traktoreille oli todellinen, huutava tarve, ja Nuffield pääsi näyttämään kyntensä mm. lapin suurilla traktorisavotoilla, jossa se oli toiseksi yleisin traktori Fordson Majorin rinnalla. Fordsonin saatavuus oli huomattavasti parempi, mm. Fordin suomelle myöntämin omin valuuttalainoin, sekä olihan Ford kokoluokassaan traktorivalmistajana euroopan suurin.
Suomalaiset ottivat Nuffieldit omakseen, eikä aikaakaan kun niitä alettiin varustelemaan varustein, joita tehtaalta ei saanut. Savotoiden jatkettuun lähikuljetukseen ja pitkille siirtymätaipaleille kehiteltiin lisävaihde, Kylmäkosken kertoja.
Suurien ikäpolvien rynnistäessä työnhakuun ruotsiin tarvittiin soramontuille vänkärin sijasta konevoimaa, ja T:mi Eka alkoi toimittamaan EKA -Nuffieldeja varustettuna pyöräkuormaajiksi. Kun tarvittiin vetovoimaa, ostettiin Italialaiselta Nuffield -maahantuojalta Vittorio Cantatorelta nelivedon voimansiirto-osat ja koottiin 150 kpl nelivetoisia 4DM Nuffieldeja todelliseen tarpeeseen. Suomeen tuotiin myös muutama kappale nelivetoisia Bray -Nuffieldeja. Nuffieldista teki myös Reino "Repe" Helismaa Nuffield -Marssin. Kymmenestuhannes Nuffield -traktori tuotiin suomeen jo vuonna 1963.
Nykyisin Nuffield on kulttimaineen saavuttanut harrastetraktori, jonka ympärillä toimii n. 500 alan harrastajaa. Nuffi on Nuffi, kyllä Nuffi kestää!