Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Leylandin Synchro -vaihteiston esittelystä tulee kuluneeksi tänä vuonna 40 vuotta!

Leyland ei ollut ensimmäisiä traktorimerkkejä, jotka siirtyivät käyttämään synkronointia vaihteistoissaan, mutta ei toki viimeisiäkään, vuonna 1978 mm. John Deere tai Ford ei tarjonnut synkronoitua voimansiirtoa traktoreihinsa kuin osittain ja muutamiin malleihin korkeintaan. Vuonna 1973 aloitettiin kehitystyö Bathgatessa uuden voimansiirron kehittämiseksi, joka veisi Leyland traktorit 80 -luvulle.

Muunmuassa kotimainen Valmet oli tuonut vaihteiston osittaisen synkronoinnin markkinoille vuonna 1965 mallillaan 565, mutta siinäkin ykkönen ja pakki olivat synkronoimattomat.

Synchro -voimansiirron kehitystyöstä vastasi nuori Simon Evans, joka saikin lempinimen "Synchro Simon".

Pienistä kehitysvoimavaroista huolimatta Leylandin Synchro vaihteistosta tuli lyömätön aikakaudellaan. Ala-akselilla sijaitsevien synkroinintimekanismien koko oli moninkertainen verrattuna kilpailijoihin, ja synkronoitavat rattaiden nopeuserot sekä pyörivät massat huomattavasti pienempiä kuin normaaleissa pääakseleilla tapahtuvissa synkronoinneissa. Näin ollen saatiin lyömätön synkronointinopeus ja automainen tuntuma vaihtamistapahtumaan. Leylandin synkronointi toimii nopeammin kuin käsi, kurahtamaan et vaihteistoa saa ja vaihdetta pystyy muuttamaan myös raskaassa vetotyössä, vedon katketessa yhtä vähän kuin nykyaikaisilla osapowershift vaihteistoilla, vain kuljettajan kytkinjalan ja vaihdekäden nopeus ratkaisevat.

Uraauurtavaa oli myös pakin onnistunut ja vahva synkronointi, joten voidaan puhua eräänlaisesta puolittaisesta suunnanvaihdinvaihteistosta. Pakki menee päälle myös täydestä vauhdista, kurisematta. (Ei kannata kokeilla omalla koneella, mikäli meinaa kytkimen pitää ehjänä). Kyseessä oli siis todellinen myyntivaltti ja suunnannäyttäjä traktoreiden mekaanisten vaihteistojen synkronoinnin osalta.

Pakat toimitti Turner ltd josta lisää osoitteessa http://turnermanufacturing.org.uk/yeoman-of-england-tractors

Pienen kehitysbudjetin vuoksi traktoreiden ulkonäölle ei aiottu pientä Synchro -tarraa isompaa uudistusta. Markkinaväen mielestä tämä ei riittänyt. Onneksi tehtaalla keksittiin lisätä tarroihin kaksi punaista nauhaa. Näin ollen, jopa nyt 40v päästä voi jo kaukaa erottaa vastaantulevan Leyland -traktorin, onko siinä synkronoitu vaihteisto vaiko ei. Pieni muutos, suuri merkitys!